kinowar.com | Найкасовіші українські фільми 2019 року
kinowar.com

Найкасовіші українські фільми 2019 року

Ми не втомлюємось писати, що українське кіно розвивається дуже високими темпами — по-перше, кількісно, а по-друге, навіть якісно (що більш важливо). Кількість прем’єр збільшується щороку, різноманіття жанрів зростає, кількість фестивальних нагород приємно здивовує. Залишається одне питання: чи стає українське кіно бізнесом? Адже без фінансової опори досягти рівня Голівуду (чи хоча б європейського чи азіатського кіно) неможливо. Тільки якщо індустрія заробляє гроші, вона спроможна не тільки виживати, а й створювати конкурентний продукт на постійній основі (якщо ви не вірите у цю концепцію, можете подивится на стан справ у нашому футболі, який так досі і не став бізнесом).

У минулому році вийшло близько тридцяти українських фільмів, більшість з яких вийшла у прокат. Давайте розглянемо касові збори, як один з лакмусових папірців того, чи достатньо доросла індустрія кіно в Україні. Для цього проаналізуємо дані бази даних українського кіно dzygamdb.com. Варто пам’ятати, якщо фільм зібрав найбільше грошей, це не означає, що він найкращий. Так саме і навпаки, якщо стрічка на останніх позиціях у касових зборах за рік, це не означає, що вона погана. Кіно є різне, нішове та мейнстрімове, комедії для масового глядача та артхаус для окремих вузьких аудиторій. І касові збори залежать не тільки від якості фільму, а й від того, який його жанр, наскільки потужним було промо та від інших багатьох складових.

Отже, kinowar.com презентує найкасовіші українські фільми 2019 року.

 

27. Вулкан
Режисер Роман Бондарчук
Дата виходу у прокат 04.04.2019
Загальні збори ₴ 0.358 млн.

превью

Власне, ми взяли усі фільми, по яким є дані по зборах, та додали до переліку. На останньому щабелі опинився «Вулкан» Романа Бондарчука, але це той самий випадок, коли невеликі збори не означають, що фільм поганий. Навпаки, це один із кращих фільмів минулого року (формально він вийшов ще у 2018, але в форматі фестивальних прем’єр).

Історія подорожі працівника ОБСЄ у глибоку провінцію на кордоні з Кримом, на протязі якої він тотально переосмислює власне життя та занурюється у не надто швидкопливний потік місцевих подій, захоплює та радує око. Це дійсно не надто масовий жанр, але позитивні відгуки глядачів підтверджують, що й у фестивального кіно є своя вдячна аудиторія.

 

26. Халепа на 5 Baksiv
Режисер Мирослав Латик
Дата виходу у прокат 07.11.2019
Загальні збори ₴ 0.407 млн.

Халепа на 5 Baksiv

Кримінальна комедія, про яку ми, чесно кажучи, нічого не чули до зведення цього матеріалу, зібрала не дуже потужну касу. Бюджет становить ₴ 8 402 600, а тому обговорювати прибутковість проекту немає сенсу.

 

25. Співає Івано-Франківськтеплокомуненерго
Режисер Надія Парфан
Дата виходу у прокат 17.10.2019
Загальні збори ₴ 0.439 млн.

Співає Івано-Франківськтеплокомуненерго

Збори цього фільму можуть здаватися невеликими, але це не зовсім так. По-перше, це документальне кіно (а цей жанр не є касовим навіть у західній індустрії), а по-друге стрічка дуже нішева (розповідь про буденність державної енергокомпанії, де робітники щодня за мізерну платню рятують опалення та водопостачання домівок, а після роботи співають у хорі — це майже артхаус). Тим не менш, такому проекту вдалося зібрати майже півмільйону гривень та сотні позитивних відгуків від глядачів та критиків.

Більш того, права на показ продані японському телебаченню. А після того, творці проекту створили ще один: онлайн-кінотеатр для незалежного українського кіно — Takflix.

 

24. Готель Едельвейс
Режисер Юрій Рудий
Дата виходу у прокат 21.11.2019
Загальні збори ₴ 0.444 млн.

Готель Едельвейс

Ще одна комедія, для комерційного успіху якої не вистачило однієї лише присутності Василя Вірастюка в кадрі.

 

23. Холодна кров
Режисер Фредерік Петіжан
Дата виходу у прокат 03.10.2019
Загальні збори ₴ 0.477 млн.

Холодна кров

Жан Рено, ко-продукція з Францією, оператор, який знімав для Люка Бессона — схоже, цього все ще недостатньо для серйозної уваги до фільму. При бюджеті ₴ 73 877 206 будемо сподіватися, що збори у Франції та Канаді кращі, ніж в Україні (за орієнтовними даними це близько 1 мільйону доларів, що дуже далеко від точки беззбитковості).

 

22. Ефір
Режисер Кшиштоф Зануссі
Дата виходу у прокат 21.02.2019
Загальні збори ₴ 0.518 млн.

Eter

Фільм Кшиштофа Зануссі зібрав дуже непогану критику, але цього не скажеш про касу. Можливо питання навіть не у серйозному предметі стрічки, а у недостатньому промоушені у першу чергу.

 

21. Сквот32
Режисер Саша Лідаговський
Дата виходу у прокат 11.04.2019
Загальні збори ₴ 0.539 млн.

Сквот32

Гарне молодіжне кіно з непоганою ідеєю та винонанням. Бюджет ₴ 12 285 500, а отже стрічка суто збиткова, але майбутнє режисера, здається, дуже перспективне.

 

20. Українська Нова Хвиля. Красиві двадцятилітні
Режисери Дмитро Сухолиткий-Собчук, Зоя Лактіонова, Дана Кавеліна, Марина Рощина, Павло Остріков
Дата виходу у прокат 11.04.2019
Загальні збори ₴ 0.610 млн.

Штангіст

Добірка документального українського кіно, до якої, серед іншого, увішов «Штангіст» (режисер Дмитро Сухолиткий-Собчук), який зібрав чимало нагород на європейських фестивалях.

 

19. Поліна і таємниця кіностудії
Режисер Оліас Барко
Дата виходу у прокат 22.08.2019
Загальні збори ₴ 1.508 млн.

ПОЛІНА І ТАЄМНИЦЯ КІНОСТУДІЇ

Ще одна ко-продукція, ще одна участь Жана Рено у розвитку українського кінематографа, ще одна співпраця з оператором Люка Бессона, ще одна поява Василя Вірастюка на великому екрані і… нічого. Ні зборів, ні позитивних відгуків про стрічку, ні фестивального життя, ні навіть галасу у ЗМІ. Бюджет ₴ 54 460 860.

 

18. Додому
Режисер Наріман Алієв
Дата виходу у прокат 07.11.2019
Загальні збори ₴ 1.646 млн.

Додому EVGE

Зовсім протилежна картина: так, у абсолютних цифрах збори невеликі, звісно, фільм збитковий (бюджет ₴ 20 056 800). Тим не менш, це дійсно потужне, цікаве, самобутнє українське кіно, яке не соромно рекомендувати до перегляду друзям. Награди багатьох фестивалів є тому підтвердженням, а фігура режисера Нарімана Алієва, здається, є однією з найперспективніших в українському кінематографі.

Співавтором сценарію є Марися Нікітюк, яка раніше представила власний режисерський дебют «Коли падають дерева».

 

17. Продюсер
Режисер Сергій Вейн
Дата виходу у прокат 14.02.2019
Загальні збори ₴ 2.869 млн.

роуд-муві «Продюсер» українське кіно

Наявність у кадрі українських селебріті може забезпечити фінансовий успіх картини (і ми це побачимо нижче), але лише за умови існування комедії, яка викликає бажання сміятися та належного просування. Ні те, ні інше не було виконане, а отже навіть вуса Павла Зіброва, тіло Дарії Астафьєвої та обличчя Дурнева не врятували проект.

 

16. Гуцулка Ксеня
Режисер Олена Дем’яненко
Дата виходу у прокат 07.03.2019
Загальні збори ₴ 3.714 млн.

украинский мюзикл

Фінансово те саме можна сказати і про «Гуцулку Ксеню» (бюджет ₴ 47 742 754), але у даному випадку глядачі отримали цікаве та самобутнє кіно, яке тішило не лише око, але й слух. Український мюзікл, де за аудіальну частину відповідали ДахаБраха та Dakh Daughters, вийшов несподівано гарним та захоплюючим.

 

15. Іловайськ 2014. Батальйон «Донбас»
Режисер Іван Тимченко
Дата виходу у прокат 29.08.2019
Загальні збори ₴ 3.989 млн.

Іловайськ. Перший трейлер

Навряд чи ми зможемо оцінювати фільми про війну на Сході країни неупереджено. Або глядача турбує занадто патріотичний настрій картини, або навпаки, він може пробачити будь які недоробки на недоліки проекту, який висвітлює опір російській агресії. Так чи інакше, кіно цього жанру потрібне, але його якість та обсяг просування потрібно покращувати.

 

14. Чорний ворон
Режисер Тарас Ткаченко
Дата виходу у прокат 05.12.2019
Загальні збори ₴ 4.083 млн.

5

Майже те саме можна сказати і про «Чорного ворона» — з тією лише різницею, що це кіно не про війну дня сьогоднішнього, а про події початку двадцятого століття. Тема благодатна, але виконання потребує значного поліпшення.

 

13. 11 дітей з Моршина
Режисер Аркадій Непиталюк
Дата виходу у прокат 03.01.2019
Загальні збори ₴ 5.853 млн.

11 дітей з Моршина

Знов той самий набір: комедія, українські селебріті та потужне просування. Цього разу спрацювало краще (на відміну від «Продюсера» та інших комедій вище у переліку). Втім, до повернення бюджету, нехай і не надвеликого, дуже далеко (₴ 15 300 000). 

 

12. Клара та Чарівний Дракон
Режисер Олександр Клименко
Дата виходу у прокат 26.10.2019
Загальні збори ₴ 6.732 млн.

Клара та Чарівний Дракон

Одна з найприбутковіших галузей кіно у західній індустрії — сімейне анімаційне кіно. Здається, українські кінематографісти не лише розуміють це, а й можуть створювати власні успішні проекти.

 

11. Давай, танцюй!
Режисер Олександр Березань
Дата виходу у прокат 21.03.2019
Загальні збори ₴ 6.802 млн.

Давай, танцюй!

Танці та війна, молодіжне кіно та спроба зв’язати сучасні тренди з серйозною історією. Незважаючи на не надто потужне просування, дуже непогані результати у прокаті, хоча до беззбитковості навряд чи вдалося дотягнути.

 

10. Заборонений
Режисер Роман Бровко
Дата виходу у прокат 05.09.2019
Загальні збори ₴ 6.975 млн.

Заборонений

Незважаючи на дуже цікаву та актуальну реальну історію, що є основою сценарію фільму, та великі очікування, цей фільм зібрав, мабуть, найгіршу пресу минулого року. Непереконлива гра акторів, відверто слабкий сценарій та режисура, яка не спромоглася звести до купи зусилля творчої команди. Василь Стус — фігура, яка вимагає власної сторінки у вітчизняному кінематографі, але перша спроба виявилася провальною.

Тим не менш, збори дуже непогані, що вселяє надію на те, що власна історія — гарне поле для опрацювання з точки зору глядацького інтересу. Втім, вже вкотре, до точки беззбитковості надто далеко (₴ 44 017 000).

 

9. Крути 1918
Режисер Олексій Шапарєв
Дата виходу у прокат 07.02.2019
Загальні збори ₴ 7.253 млн.

Крути 1918 (Круты 1918)

Майже те саме можна сказати і про цей фільм: великі сподивання, бюджет, що надає змогу створити щось масштабне (₴ 51 941 335), цікава та дуже актуальна сьогодні історія з минулого країни, важлива тема, але виконання, яке залишає бажання сказати «дякуємо» за спробу, але не за кінцевий результат. Надто багато сюжетних ліній та деталей, які не сходяться у свідомості глядача. За стрічкою відверто важко стежити, хоча робота виконана дійсно велика.

 

8. Зустріч однокласників
Режисер Валентин Шпаков
Дата виходу у прокат 31.01.2019
Загальні збори ₴ 8.107 млн.

Зустріч однокласників

Харчишин з «Друга ріка», колишній КВНщик та колишній маловідомий співак, який тепер є маловідомим актором, у комедії про шкільних приятелів та секс. Якщо ви очікуєте від такого проекту дійсно гарної комедії, то ми вас не звинувачуємо, адже смаки у всіх різні. Проте, навряд чи ми уявляємо собі ситуацію, у котрій ми оцінюємо цю стрічку як непогану.

При відносно невеликому бюджеті (близько 6 мльйонів гривень), втім, на прибуток вийти не вдалося — хоча збори дуже непогані, як для комедії з таким складом, так і взагалі для української індустрії кіно.

 

7. Фокстер і Макс
Режисер Анатолій Матешко
Дата виходу у прокат 19.09.2019
Загальні збори ₴ 8.424 млн.

фокстер & макс

Не хочеться кожного разу формулювати оповідь таким чином, але ще 2-3 роки тому уявити, що український дитячий сімейний сай-фай можна буде дивитися без болю, було неможливо. Тепер це реальність, виконана на досить непоганому технічному рівні. Водночас, є сценарні недоробки та досить поверхневі персонажі. Але сподіватися на усе й одразу недоречно, чи не так? Принаймні, це кіно знайшло свого глядача, цифри зборів це підтверджують — для починаючої індустрії це дуже добре. Хоча відшкодувати гроші, вкладені у виробництво (₴ 51 500 000), звісно не вдалося.

 

6. Ціна правди
Режисер Аґнешка Голланд
Дата виходу у прокат 28.11.2019
Загальні збори ₴ 9.614 млн.

Mr. Jones

Мабуть, одна з найбільш задовільняючих позицій у цьому топі. Дійсно добре, якісне кіно на важливу тему. Ко-продукція з Великобританією та досвічена Агнешка Голланд на позиції режисера. Голодомор в Україні та відважний журналіст Гарет Джонс, який першим відкрив цю тему для Заходу, незважаючи на небезпеку для життя та відверте нерозуміння колег та друзів.

Звісно, стрічка не є прибутковою (бюджет ₴ 272 952 630). Проте, понад 100 тисяч глядачів в Україні — досить потужна цифра для кіно, що не є розважальним. До того ж Box Office Mojo показує, що є непогані додаткові збори у Португалії, Болгарії та Новій Зеландії (доля прокату у Великобританії поки що незрозуміла). А головне, не усі проекти є суто комерційними — деякі галузі кіно не можуть обійтись без державного фінансування, адже у іншому випадку ми приречені дивитися лише легкі комедії та мріяти про розвиток індустрії, який ніколи не настане.

Будемо сподіватися, що цей фільм потрапить до шкільної програми — і не лише України.

 

5. Свінгери 2
Режисер Андрейс Екіс
Дата виходу у прокат 01.03.2019
Загальні збори ₴ 14.325 млн.

Свінгери 2

А ось, нарешті, ми добралися до тієї частини списку, яка збирає справжню касу. Та чи усі ці фільми є прибутковими? Нажаль, ні. Попередній фільм франшизи «Свінгери» (так, це ми написали навмисно, бо це прикольно) був надуспішним проектом: бюджет 2.5 млн грн, збори 22.2 млн грн. Тобто, прибуток становив десь 7-8 млн грн.

Бюджет сіквелу виріс до 9 млн грн (важко сказати, за рахунок чого, адже у фільмі немає масових баталій та підірваних автівок у великій кількості). Загальну цифру зборів варто ділити, щонайменше, на два, а отже збори не дотягують до бюджету. Тобто, вивірена формула селебріті+простий гумор+секс+простий гумор про секс впевнено працює на збори, але не завжди цього достатньо, щоб досягти прибутку. Виявляється, сценарій потрібно робити якісним навіть для суто розважального масового кіно.

 

4. Секс і нічого особистого
Режисер Ольга Ряшина
Дата виходу у прокат 20.12.2018
Загальні збори ₴ 25.200 млн.

Секс і нічого особистого

До згаданої вище формули додайте ще Сергія Притулу — і збори вражають (без іронії). Та є проблема: бюджет трохи більше за збори (₴ 25 827 240). А отже, збиткова картина (мільйонів на 10-11). Тобто, відвідуваність не може не радувати, але співвідношення затрати/доходи треба виводити на зовсім інший рівень.

 

3. Захар Беркут
Режисер Ахтем Сеїтаблаєв
Дата виходу у прокат 10.10.2019
Загальні збори ₴ 35.507 млн.

The Rising Hawk

Те саме можна сказати і про «Захара Беркута». Бюджет — 75 мільйнів. Звісно, є підтримка Держкіно — і це цілком логічно, адже стрічки такого напрямку потрібні країні. До того ж, ко-продукція з американськими спеціалістами — цінний досвід для місцевих кіношників. Але рано чи пізно каса повинна витягувати інвестиції, інакше бізнес ніколи не стане бізнесом.

До екранізації твору Івана Франка було чимало питань, але у цьому матеріалі ми не будемо критикувати надто щільно, адже ми намагаємось зрозуміти фінансовий бік питання: чи стає українська кіноіндустрія більш професійною та орієнтованою на комерційний успіх. Є певні досягнення — це відвідуваність національного продукту. Але вкотре ми бачимо, що вона поки що не є достатньою для прибутковості. А отже, потрібно працювати далі.

 

2. Скажене весілля 2
Режисер Влад Дикий
Дата виходу у прокат 25.12.2019
Загальні збори ₴ 41 133 828

Скажене весілля 2

Саме тому можна скільки завгодно глузувати з ще однієї франшизи, сіквел якої дуже оперативно з’явився вже наступного року після першого успішного фільму, але збори за 40 мільйонів при бюджеті ₴ 15 000 000 — це успіх. Фінансовий, звісно — подобається чи не подобається ця стрічка особисто вам, це вже інше питання. Так, жодна людина з нашої редакції не порадить перегляд «Скаженого весілля» чи його продовження другу чи рідним, але з точку зору розвитку ринку, це беззаперечний прорив. Перший фільм зібрав 54.9 млн грн при бюджеті у 10.8 млн грн, результати другого дещо скромніші, але все одно дуже потужні.

Крім того, франшизу продали у Прибалтику. Чи це не мрія для вітчизняного кінематографу?

 

1. Я, Ти, Він, Вона
Режисери Володимир Зеленський, Девід Додсон
Дата виходу у прокат 27.12.2018
Загальні збори ₴ 71.056 млн.

Я, Ти, Він, Вона

Майже те саме можна сказати і про лідера касових зборів. При бюджеті ₴ 35 960 400 навряд чи стрічка прибуткова, але принаймні повернути затрати продюсери, певно, спромоглися. Знов ж таки, це не є фільмом, який ми радимо з точки зору якісного наповнення. Але з точки зору розвитку індустрії, творці легкої розважальної комедії роблять велику справу.

 

Ось, власне, і результати прокату 2019 року. Як бачите, нам весь час доводиться писати щось накшталт «дуже гарне кіно, нарешті щось подібне знимають в Україні, але, нажаль, збори не дуже», або навпаки, «так, збори дуже гарні, фільм прибутковий, індустрія впевнено крокує вперед, але самі ми таке кіно дивитися не можемо без болю». Це хвороба росту. Від неї нікуди не дітися. Але принаймні, цей рост відбувається. У січні 2020 року у прокат вийшло 5 (!) українських фільмів. Раніше для такої кількості власного продукту потрібно було 5 років. При цьому кількість глядачів впевнено зростає, нехай і не завжди темпами достатніми для того, щоб повернути вкладені гроші.

Що робити українському кіно, щоб ставати прибутковим? Ми можемо звернути увагу на декілька речей:

  1. співвідношення бюджету та потенційних зборів. Оскільки тепер вже є розуміння того, скільки стрічка може зібрати у прокаті, бюджет бажано оптимізувати до цифри, яка виведе проект у точку прибутковості.
  2. розширення ринку прокату. Зрозуміло, що в Україні поки що ринок не настільки великого розміру, щоб самостійно гарантувати достатні збори. Досягти прокату у інших країнах можливо за рахунок ко-продукцій та фестивалів.
  3. потужний промоушн. Якщо не вкладатися у рекламу та сподіватися лише на сарафанне радіо, можна помилитися на декілька десятків мільйонів каси. Отже, яким би потенційно гарним не був ваш продукт — завжди просувайте його, виділяючи на це достатню кількість грошей.

Ще одне: лідер прокату серед українських стрічок зайняв 14 позицію у загальному прокаті країни. Це ДУЖЕ гарний результат. Позаду він залишив такі фільми як «Аладдін», «Термінатор: Фатум» та епізод IX «Зоряних війн». Ви розумієте, наскільки неспівставні бюджети цих проектів? «Капітан Марвел» та «Людина-павук» відірвалися лише трохи (власне, лише «Месники: Фінал», «Король Лев» та «Джокер» впевнено випереджають «Я, Ти, Він, Вона» з майже вдвічі більшою касою). А отже, потенціал у нашого ринку власного виробництва є. Потрібно не зупинятися та розвивати успіх.

Читайте також:

Найочікуваніші українські фільми 2020 року

Найкращі українські фільми 2019 року

Комментарии