kinowar.com

«Артхаус Трафік», учасник конкурсного відбору проектів УКФ висловлює обурення останніми рішеннями Наглядової ради УКФ та підписує лист президенту, прем’єр-міністру та міністру культури та інформаційної політики

Ми, представники українського культурного сектора, учасники конкурсного відбору проектів-претендентів на отримання грантів Українського культурного фонду, як тих, що рішенням Наглядової ради УКФ схвалені до реалізації, так і тих, що не підтримані, висловлюємо обурення останніми рішеннями Наглядової ради, що завдають нищівного удару по культурних інституціях та міжнародному іміджу України.

Так, на засіданнях 20, 22 та 24 травня Наглядова рада вперше в історії УКФ кардинально змінила результати незалежної експертизи в порушення Закону України «Про Український культурний фонд» та чинного «Порядку проведення конкурсного відбору проектів» (в редакції від 06.05.2021) та прийняла рішення не підтримувати значну частину проектів програм “Культура. Туризм. Регіони”, НОРД, “Аудіовізуальне мистецтво”, “Аналітика культури”, “Знакові події” (доля відхилених проектів в окремих ЛОТах цієї програми сягала 75%), які пройшли попередні стадії відбору, посіли високі місця в рейтингу та були схвалені Дирекцією УКФ, «через невідповідність пріоритетам обраного ЛОТ-у та програми в цілому та/або через відсутність демонстрації потенціалу позитивної динаміки масштабування та/або не врахування загальних стратегічних цілей Фонду». Натомість будуть профінансовані проекти, що за рішенням експертних рад мають меншу кількість балів і займають нижчі місця в рейтингу. Це безпрецедентне перекроювання результатів незалежного конкурсу не можна пояснити інакше, як упередженістю та намаганням замінити прозорі конкурсні процедури режимом “ручного управління”.

Такі дії Наглядової ради викликають підозри в тенденційності її членів та в наявності у них прихованих інтересів. Вони є нелегітимними, оскільки виходять за межі повноважень Наглядової ради, визначених в статті 7 Закону України «Про Український культурний фонд», суперечать основним принципам діяльності УКФ, визначеним в пункті 1 статті 2 цього закону та порушують умови участі в конкурсі, що містяться в Інструкціях для заявників, якими визначено пріоритети Фонду на 2021 рік.

Законом не передбачена «підтримка» Наглядовою радою проектів, що пройшли попередні стадії відбору, як і модифікація нею їхніх бюджетів, а лише схвалення відповідно до пріоритетів Фонду «рішення експертних рад Українського культурного фонду, погоджених Дирекцією Фонду, щодо …проектів, вартість яких перевищує 150 мінімальних заробітних плат». Про зміну пріоритетів учасники конкурсу мають бути повідомлені завчасно, а не постфактум. Приймаючи рішення не підтримувати проект Наглядова рада де-факто перебирає на себе функцію експертних рад та Дирекції Фонду, руйнуючи не тільки запроваджену в УКФ ефективну систему прийняття рішень, але також – і це ще небезпечніше – крихку довіру, що встановилася між культурним сектором та УКФ упродовж останніх років.

Всупереч принципам прозорості та підзвітності, зафіксованим у Законі, Наглядова рада не надала жодного обґрунтування своїм рішенням, позбавила учасників конкурсу права на апеляцію та/або обґрунтування потреби в фінансуванні, не проінформувала про зміни пріоритетів та підходів до проведення конкурсного відбору, відмовившись у такий спосіб від діалогу з середовищем і проявивши неповагу до учасників конкурсного відбору.

Український культурний фонд як державний інвестор сфери культури завоював репутацію демократичної інституції, що здійснює діяльність у прозорий, експертний, неупереджений спосіб через багатоступеневу систему запобіжників проти зовнішнього та внутрішнього втручання. Осердя цієї системи – незалежні експертні ради, складені з експертів, які обираються за принципом випадковості та діють анонімно, не вступаючи в безпосередній контакт з аплікантами. На роботу експертних рад завжди було чимало нарікань, однак УКФ системно підвищував експертну спроможність, посилюючи довіру всередині сектору. Перебирання функцій експертних рад Наглядовою радою Фонду є порушенням принципу експертної незалежності, дискредитацією фахової експертизи.

Варто зазначити, що робота Наглядової ради УКФ нового складу від початку викликала критику інституцій та стейкхолдерів культурного сектора. Організований Наглядовою радою конкурс на посаду виконавчого директора УКФ яскраво продемонстрував некомпетентність та неспроможність Наглядової ради, яка через нездатність визначитись з переможцем де-факто заблокувала діяльність УКФ на кілька місяців. Деякі члени Наглядової ради під час дискусій та обговорень у прямому ефірі вдавались до сексистських, обсценних та упереджених коментарів, публічно руйнуючи репутацію інституції.

Наслідок діяльності Наглядової ради нового складу – на середину року Фондом не завершено жодної переговорної процедури та не підписано жодного грантового договору за проектами, які передбачають схвалення Наглядовою радою, через що десятки проектів організаторами заморожено або перенесено на невизначений термін. Потерпає імідж України як надійного міжнародного партнера, адже левова частка проектів, відхилених Наглядовою радою, мають міжнародну складову. Розпочалася руйнація команди Фонду, позаяк частина ключових працівників уже подали заяви про звільнення із займаних посад.

Закликаємо Міністерство культури та інформаційної політики України втрутитись у ситуацію, що склалася, докладно проаналізувати дії нового складу Наглядової ради Фонду щодо підтримки проектів в рамках конкурсних програм 2021 року та вжити заходів з нейтралізації їхніх негативних наслідків. Вимагаємо розпуску Наглядової ради УКФ, скасування її рішень, прийнятих з порушенням законодавства та нормативних документів Фонду, та притягнення винних до відповідальності.

Український культурний фонд – спільне надбання українського громадянського суспільства, професійного та експертного середовищ, успішний кейс реформи державного управління та дієвий інструмент прозорого розподілу державних ресурсів. Ми не можемо допустити його дискредитацію зсередини. Ми пильно стежитимемо за перебігом подій та захищатимемо як інституцію, так і свої права всіма законними методами.

Лист підписали такі організації-учасники конкурсного відбору проектів УКФ:

ДП «Національний центр Олександра Довженка» (проєкт “10-й Фестиваль німого кіно та сучасної музики “Німі ночі”)

ТОВ «КІСФФ ФІЛМС» (проєкт «X Київський міжнародний фестиваль короткометражних фільмів»)

ГО “Соціальний Капітал” (проєкт “Візуальна та освітня програма фестивалю “Київ клезмер фест 2021”)

ТОВ “Агентство маркетингових комунікацій “ДІАЛЛА” (проєкт “V Форум Креативних Індустрій”)

ТВЗК “КАТ “Золоті ворота” (проєкт “Open open open theatre festival”)

ТВЗК “Київський академічний театр драми і комедії на лівому березі Дніпра” (партнер проєкту “Open open open theatre festival”)

ГО «Культурна платформа» (проєкт “Відродження оперного скарбу — «Золотий обруч» Б. Лятошинського у постановці від Молодіжного оркестру”)

Молодіжний симфонічний оркестр України/YsOU (партнер проєкту “Відродження оперного скарбу — «Золотий обруч» Б. Лятошинського у постановці від Молодіжного оркестру”)

ТОВ “Трафік філмз” (проєкт “5 Київський тиждень критики”)

ТОВ “Яскраво”, проєкт «Ad Astra: видатні українці крізь час»

ГО “Незалежні культурні ініціативи” (проєкт Музичний форум «Україна музична. Фінські паралелі.»)

ДП “Національний культурно-мистецький та музейний комплекс “Мистецький арсенал” (Виставковий проєкт “ФУТУРОМАРЕННЯ”)

ТОВ “ЯНКО” (проєкт Український Тиждень Моди)

ТОВ “Тиждень моди” (проєкт Fashion Film Festival Kyiv)

ГО “СВІТАРТА” (Історичний музично-літературний проект “Земляки”)

ФОП Ангелов Ангел Ангелович (проєкт Пластично-музичний web-фільм “ДРЕВО”)

V Літературно-перекладацький фестиваль TRANSLATORIUM

ГО «Сучасне Українське Кіно «СУК» (проєкт фестиваль “Кіноогляд”)

ТОВ “Грін Пінгвін Медіа” (проєкт “Книга-мандрівка. Українка”)

ФОП Кисилевська Т.В. (проєкт “Перший український антикорупційний Web-мюзикл ”)

ФОП Скакун І.В. та PicOi! LIVE production (проєкт ЗМУЗ)

ФОП Волошина Т. А. (проєкт Підслуханий музей: Людина)

ГС “Асоціація “Культура і Креативність” (проєкт “Міжнародної програми резиденцій для менеджерів культури та митців «Культура і Креативність», 2021”)

ГО “Віз-Арт” (проєкт “14-й Львівський міжнародний фестиваль короткометражних фільмів Wiz-Art 2021: ДО ДЖЕРЕЛ”)

ПП “Белзький мур” (проєкт “Звенигород АРХеоМІКС”)

ГО “Культурне місто” (проєкт “Культура за ґратами”)

ГО “Культура без кордонів” (партнер проєкту “Культура за ґратами”)

Меморіальний музей тоталітарних режимів «Територія Терору» (партнер проєкту “Культура за ґратами”)

Львівське комунальне підприємство “Культурно-освітній центр ім. О. Довженка” (проєкт “25 днів мистецької конституції/30 днів мистецької незалежності”)

ТОВ “СКАЙРОН” (проєкт “Твоя персональна екскурсія”)

ГО “Всесвіт музики” (проєкт — авторський фільм-мюзикл “Фабрика Санти”)

Інститут народознавства Національної академії наук України (проєкт «Твоя персональна екскурсія»)

ГО “Освітній Центр з прав Людини у Львові” (проєкт “Сім смертних страхів”)

ГО “Арт Центр Фабрика Повидла” (“Театр і реальність” в рамках освітньої програми зі сучасного театру “the black box”)

Тислюк Надія Олегівна (проект “Літні студії в рамках V Живописного пленеру ім. Володимира Патика”)

ГО “Тинк Тенк Юкрейн” (проект “Kharkiv MeetDocs Eastern Ukrainian Film Festival”)

Молодіжна громадська організація “Мистецьке об’єднання “Людина, що грає” (при Харківській Муніципальній галереї. Проект Фестиваль молодіжних проєктів «NonStopMedia X. Нестабільні стани»)

ГО АРТ ДОТ (проект “Paradefest”)

Громадська Організація “Вітальєри” (проєкт “Фестиваль Середньовічної Культури “Сині Води”)

Комунальний заклад культури “Хмельницький обласний художній музей” (проєкт “Мистецтво швидкого реагування. #30UA. #35ХОХМ”)

Обласна комунальна установа “Чернівецька філармонія імені Дмитра Гнатюка” (проєкт MandyczewskiFest IV “І мертвим, і живим, і ненародженим…”)

КЗ “Херсонська обласна бібліотека для дітей імені Дніпрової Чайки” ХОР (проєкт “Окрилені Дніпровою Чайкою”)

ГО “Шаргород Рафінад” (проєкт “Музей цукру в Шаргороді”)

ГО “Поступовий гурт франківців” (проєкт Фестиваль історичної реконструкції “Галицьке лицарство”)

ГО “Культурно-мистецька агенція “Брама” (проєкт Фестиваль-переберія міських культур “МЕЖА”)

ТОВ “Зміївська паперова фабрика”, Музей паперу (проект “Паперовий шлях Змієва”)

Громадська організація “Клуб історичної реконструкції “Оствиця” (проект “Русь — Україна”)

Комментарии