На Netflix завершився серіал «Корона», присвячений британській королівській родині, котрий тривав від 2016 року і розпочався подіями 1947 року, коли відбулося весілля юної принцеси Єлизавети (майбутньої королеви Єлизавети ІІ) з данським принцем Філіпом, а закінчився… теж весіллям, тільки вже сина Єлизавети принца Чарльза з коханою жінкою всього життя Каміллою Паркер-Боулз у 2005-му, через вісім років після трагічної загибелі Діани.
Продюсери розділили останній шостий сезон на дві частини. Перші чотири серії вийшли у листопаді 2023 і розповіли про скандальний роман вже на той момент розлученої Діани Спенсер (тобто вже не членкині королівської родини) із сином єгипетського мільярдера Доді аль-Файєдом та про всім відому жахливу автоаварію в паризькому тунелі. А решта шість епізодів торкнулися наслідків трагедії, переживання горя (особливо, звісно ж, синами Діани, юними принцами Вільямом та Гарі), знайомства Вільяма з однокласницею і майбутньою дружиною Кейт Міддлтон, непростих стосунків королеви з лейбористським прем’єр-міністром Тоні Блером, розв’язаної американським президентом Бушем-молодшим при підтримці Блера війни в Іраку, смерті сестри королеви принцеси Маргарет і весілля Чарльза з Каміллою.
Шостий сезон знімався вже після смерті Єлизавети ІІ, котрої не стало восени 2022 року, і це дуже відчувається в заключних епізодах, особливо, ясна справа, у безпосередньому фіналі-прощанні, хоча суто хронологічно після подій кінця шоу реальна Єлизавета, на той момент майже 80-річна, ще проживе довгих сімнадцять років, трохи не доживши до сторіччя і перейшовши рубікон рекордного 70-річного перебування на троні.
Наскільки поганими вийшли перші чотири серії останнього сезону гітового проєкту, настільки ж хорошими вийшли шість наступних. Втім, недивно, що саме ті події, на котрі глядачі через споконвічну запопадливість народу до пікантностей і чужих гучних нещасть, чекали найбільше, вдалися авторам серіалу найгірше. В тих чотирьох серіях практично не було королеви у достогідному виконанні Імельди Стонтон, а була натомість лише Діана у сентиментальному зображенні Елізабет Дебікі. Чотири години були присвячені по суті своїй доволі порожньому роману з аль-Файєдом і зокрема незграбним інтригам його старого батька, що мріяв за допомогою Діани стати законним і поважним європейцем, бо гроші мав, але статус елітного «білого» за них купити не міг. Сценарист Пітер Морган і постановники настільки розгубилися у питаннях делікатності подання смерті Діани, що перетворили чотири серії на таку пусту і беззмістовну, недоладну й карамельну мелодраму, котру доречно показувати в обідні години домогосподаркам замість мильних опер.
Смотрите легально на MEGOGO
Але після буквального і фігурального поховання тієї надто медійної і від того надто поверхової теми «Корона», на щастя, повернулася до тями. А повернення фокуса до Єлизавети розпочалося із красномовного іронічного нічного кошмару, в якому королева побачила власне зречення престолу і пишну коронацію Тоні Блера… Оповідь повернулася до м’якого балансу між політикою, особистим і водночас публічним життям монархічної сім’ї, дивними церемоніями і, головне, таємничою душею жінки, котра все життя без залишку віддала єдиному (який комусь здасться важливим, а комусь цілковито безглуздим) ритуалу: завжди і до самої смерті бути королевою.
Відірваний від реальності спосіб її життя цілком можна засуджувати. І неможливо не погодитись із Тоні Блером, коли той згідно з кредо своєї трудової партії намагається хоч трішечки наблизити лайфстайл монархині до розуміння простого плебсу. І коли перераховуються ретроградні придворні посади на кшталт глашатаїв, королівського травника, доглядача лебедів, сокольничого… і навіть провідника королівської родини крізь пустелю…, це здається повним абсурдом, а наполягання Єлизавети на потрібності цих професій у контексті збереження традиції і на дотриманні «трансцендентності», себто божественності, себто тієї самої відірваності королівського життя від землі та народу… здаються водночас і самодурством, і слабкістю, бо королеві незручно звільнити потомственого почесного наглядача за королівським склом і порцеляною… Проте пізніше, коли вона радиться з придворним волинником, яка саме мелодія була б доречною на її похороні (є, виявляється, у королівському регламенті така спецоперація з дурнуватими кодовими назвами: планування наперед і репетиція поховальної церемонії для членів сім’ї), це дивним чином виглядає абсолютно природно, важливо і зворушливо.
Ми бачимо, як молоді Вільям і Гарі намагаються намацати золоту середину між світом звичайних підлітків та острівним ізольованим світом всередині корони (чи радше під короною), котрий настільки інакший і відокремлений, що місцями схожий на дрейфуючий у космосі самотній шатл. І бачимо, як жінка на ім’я Єлизавета, зіграна Імельдою Стонтон з бездоганним і разом із тим не холодним, а навпаки, дуже теплим достоїнством, прийняла і остаточно примирилася з тим, що дівчинки, дівчини, жінки Лізі, Бетті, Елізабет дуже давно не існує. Є лише королева Єлизавета ІІ.
Анастасія Лях
Корона, 6 сезон (The Crown, season 6)
2023 рік, США/ Велика Британія
Продюсер: Пітер Морган
Режисери: Алекс Габассі, Крістіан Швохов
Сценарій: Пітер Морган
У ролях: Імельда Стонтон, Джонатан Прайс, Леслі Менвілл, Домінік Вест, Олівія Вільямс, Елізабет Дебікі, Халід Абдалла, Берті Карвел, Ед МакВей, Руфус Кампа, Мег Белламі
Оператори: Адріано Голдман, Бен Вілсон, Софія Олсон, Расмус Відебек
Композитор: Мартін Фіппс