У сиквелі гітового комедійного детектива «Ножі наголо» ексцентричний поціновувач загадкових убивств Бенуа Бланк у виконанні того самого Денієла Крейґа нудиться вдома через ковід-пандемію і режим самоізоляції. Але одного чудового дня отримує коробку-шараду, в якій сховано запрошення від відомого мільярдера відвідати приватний райський грецький острів.
Мільярдер (Едвард Нортон) є магнатом у сфері цифрових технологій, власником мегауспішного стартапу, і так само любителем грати у загадки і ребуси. Він надсилає п’ять таких коробок-запрошень п’ятьом своїм найближчим друзям. Губернаторці (Кетрін Ган), політичну кампанію котрої щедро фінансує; гламурній дизайнерці (Кейт Гадсон), котра завдяки його грошам створила масове виробництво дуже зручних домашніх штанців, що стали неймовірно популярними під час ізоляційного режиму коронавірусної ери; талановитому ученому (Леслі Одом-молодший), що є і другом, і безпосереднім співробітником його компанії; модному ютуб-блогеру (Дейв Батиста), що бореться за права чоловіків і множить фоловерів завдяки технологіям багатого покровителя; а також колишній бізнес-партнерці (Жанель Моне), в якої багато років тому правдами чи неправдами відсудив половину компанії і присутність котрої чомусь викликає в решти гостей сильний дискомфорт і навіть занепокоєння.
На острові запрошені потрапляють у величезний надзвичайно пафосний маєток під назвою «Скляна цибуля». Ще на підпливі до берега і лазурове море, і білий пісок, і безпосередньо саму садибу прикрашають знов-таки надзвичайно пафосні скляні фігури. А серцевиною обійстя є кімната у формі скляної цибулини. Спершу гостинний господар у курортному органічному одязі проводить екскурсію гігантським будинком (де у райських садах вмикається червона сирена з криками «Тут заборонено палити! Тут заборонено палити!», тільки-но хтось задимить), пригощає зірковим алкогольним питвом від Джареда Лето, зірковим гострим соусом від Джеремі Реннера і нарешті знайомить гостей зі своїм останнім і найціннішим придбанням – оригіналом «Мони Лізи», котру він купив у кредит (адже «Джоконда» стільки коштує, що навіть наймільярдніший мільярдер не здатен розрахуватися за цей безцінний шедевр сходу) у державних очільників Франції, оскільки пандемія і спричинений нею застій розорили Лувр.
На вікенд привітний товстосум приготував розвагу – гру у розкриття його власного «убивства». Та виявляється, що Бенуа Бланка він не запрошував і коробку детективові не надсилав…
Смотрите легально на MEGOGO
Режисер та сценарист Раян Джонсон створив сучасну версію розслідувань Еркюля Пуаро і в образі Бенуа Бланка сучасну версію самого Пуаро. І перший, і другий фільми структурно чітко наслідують детективні романи Агати Крісті. Не обов’язково ті, в яких фігурує бельгійський сищик, а усі книжки загалом. Так, оригінальні «Ножі наголо» розплутували токсичний клубок брехні, жадібності, егоїзму, взаємної ненависті й брудних секретів в стінах заможного фамільного будинку й у колі меркантильних членів снобістської родини у дусі романів «Кривий будиночок», «Випробування невинуватістю», «Кишеня, повна жита»… А «Скляна цибулина» про прибуття гостей на острів, з якого неможливо відплисти, і про «убивство» багатія, від грошей котрого залежать усі запрошені на вечірку, є відсилкою одночасно і до «Десяти негренят», і до «Смерті на Нілі».
Джонсон не повторює ані характери, ані так званий соціальний настрій. Тоді мішенню його іронії були старомодні псевдоаристократи, чванливі паразити у кашемірових светрах; начитані, але пусті, ледачі, безпорадні нездари-утриманці-задаваки. Тепер він висміює ультрасучасних дурнів, виняткових невігласів, трендових кумирів гаджетового покоління: моделей з неполіткоректними твітами у соцмережах (причому неполіткоректними не через усвідомлену ненависть, а через неуцтво й елементарне незнання значення слів); блогерів, інфлюенсерів, що виросли з лялькових блондинок і безмозких бодібілдерів; засновників безглуздих стартапів, впровадників тупих чи навіть небезпечно тупих ідей. Та в обох випадках об’єкти критики і глуму – це люди безталанні і нездібні, люди-паразити, люди-трутні. «Небезпечно думати, що бездумно ляпати і різати правду-матінку – це одне й те саме», – говорить їм Бланк.
І знов-таки в обох сюжетах цим контингентах протистоїть хтось справді талановитий (письменник-автор детективних бестселерів у першому фільмі та авторка вкраденої бізнес-концепції у другому фільмі) і хтось простий із народу, представник нижчої соціальної касти, скромний антипод істеблішменту, в кого щире і добре серце (медсестра-іммігрантка у першому фільмі та шкільна вчителька у другому).
Бенуа Бланк той самий настирливий дивак і експерт з неоковирних гастрономічних метафор, але іще смішніший, ніж раніше. У першому фільмі шукав дірку від бублика всередині іншого бублика, а тут намагається розшарувати луски цибулини, аби дістатися прихованої суті. І цього разу ми, глядачі, знайомимося із ним ближче, інтимніше. Крадькома бачимо його дім, його ванну, його побут і навіть його партнера… До того ж тепер ми знаємо, з яким принтом захисну маску він носить під час пандемії, а це подекуди красномовніше за так звані «промовисті» прізвища.
У розслідуванні Бланк не є відстороненим. Він не обмежується кредо «загадка заради загадки», як, приміром, Шерлок Холмс, а шукає справедливості і покарання для поганців, причому покарання необов’язково за буквою закону. Тож як і минулого разу, він кооперується з тим фігурантом детективного дійства, на боці котрого чесноти, правда і мораль. Бо він, мабуть, теж походить із плебсу, носить бавовну, любить горошковий принт…
Анастасія Лях
Ножі наголо: Скляна цибуля (Glass Onion: A Knives Out Mystery)
2022 рік, США
Продюсери: Рам Бергман, Раян Джонсон
Режисер: Раян Джонсон
Сценарій: Раян Джонсон
У ролях: Деніел Крейґ, Едвард Нортон, Жанель Моне, Кетрін Ган, Леслі Одом-молодший, Джессіка Генвік, Медлін Клайн, Кейт Гадсон, Дейв Батиста, Ітан Гоук, Г’ю Ґрант
Оператор: Стів Єдлін
Композитор: Нейтан Джонсон
Тривалість: 140 хвилин/ 02:20