kinowar.com

Марія (Maria)

Зачекайте, будь ласка...

Анджеліна Джолі крізь сумнівну акторську кар’єру, скандальне особисте життя, не надто вдалі режисерські спроби… повернулася, аби нарешті зіграти те, що прийнято називати «роллю всього життя». І в образі Марії Каллас її власна ментальна і подекуди тілесна зламаність, її власна вкрита шрамами психіка віднайшли (можливо цілющий) вихід на поверхню. Не той агресивно-експресивний і бунтівний вихід, що ми спостерігали замолоду у «Перерваному житті», коли істерія була кардіограмою серця і відбитками пальців, а вихід зрілий, смиренний і мудрий…, боязкий і вразливий у моменті, але в цілому безстрашний і загартований ударами…, котрими й екранне альтер его, й актриса била себе сама.

«Марія» – завершальний фільм умовної жіночої трилогії чилійського режисера Пабло Ларраіна після байопіків «Джекі» з Наталі Портман в образі Жаклін Кеннеді і «Спенсер» із Крістен Стюарт в ролі принцеси Діани. Всі три біографії об’єднані одним стилем і одним відчуттям… відчуттям трагедії, яка неминуче наздоганяє пташку і в клітці, і на свободі. Всі три фільми зосереджені не на цілому житті від народження і до смерті, а на кількох знакових днях: Джекі у дні вбивства її чоловіка і президента Джона Кеннеді; Діани у дні перебування з королівською родиною у Віндзорській фамільній садибі у Норфолку під час різдвяних свят, коли принцеса остаточно вирішила розлучитися і знову стати Спенсер, себто самою собою; Марії Каллас у її останні дні життя, які вона провела у своїх позолочених паризьких апартаментах у стилі рококо чи бохо-шик…, в ілюзії царювання королеви і в реальності падіння богині. Всі три фільми оперують не фактами, а метафоричним чуттям, авторською фантазією про невідому душу, замкнену у знаменитому тілі…, і відповідно є не реалістичними, а імпресіоністичними портретами.

Можна сказати, що жіноча трилогія Ларраіна – це американська трагедія, британська трагедія і грецька трагедія, де остання як знаний жанровий вінець виступає апогеєм і найсумнішим серед найсумніших фіналів («Для нас, греків, смерть є постійним супутником, вона у нас в крові», – каже героїня). І цей триптих про жінку з обрубаними крилами, котра загубила себе у гіркій фантазії на кшталт гірких казок Ганса Крістіана Андерсена, де у принцес майже завжди поганий кінець (і де принаймні одна з них через фальшиву мрію втратила справжній і винятковий голос), режисер закільцьовує перетинанням Марії і Джекі, котрих об’єднало (чи розділило) кохання (чи ілюзія кохання) до одного і того самого чоловіка. І так само, як у казці, жінки Пабло Ларраіна перетворюються на невагому морську піну (схожу жінку, «схожу себе», Анджеліна Джолі спробувала зіграти у власній картині «Біля моря», але акторці тоді не вистачило ювелірно тонкої режисури).

У першій сцені кольорове теперішнє, де Каллас стоїть у своєму богемному білому плетеному халаті посеред своєї кухні і співає арію перед кухаркою, комбінується з чорно-білим минулим, де вона співала на найпрестижніших оперних сценах світу і де її, беззаперечну приму і примадонну номер один, проводжали нестихаючими оваціями. «Це приголомшливо!» – озвучує свій вердикт кухарка. Хоча насправді це зовсім не приголомшливо, бо вже давно Каллас утратила голос і більше не співає на публіку («Я навчила її робити компліменти», – усвідомлює щиру, проте далеку від правди компліментарність колишня діва). Тепер вона живе з економкою і дворецьким, спить у холодному і пустому шовковому ліжку, ковтає купи пігулок (зокрема заборонене синтетичне заспокійливе мандракс або метаквалон), які ховає від прислуги по кишенях своїх пониклих вишуканих нарядів, і багато курить. Кухарка готує їжу, яку Марія не їсть (бо вона взагалі майже нічого не їсть, годує себе примарними спогадами і марними сподіваннями). А дворецький постійно пересуває за велінням примхливої господині непідйомний рояль, який, як і їжа, простоює у цих застиглих у безчассі хоромах, символізуючи важкість музики, що стала для Марії непідйомною.

Смотрите легально на MEGOGO

«Запиши мене до перукаря, який не говорить. І забронюй столик у такому кафе, де мене впізнаватимуть… Я сьогодні налаштована на лестощі… І прибери попільнички, бо до мене має прийти знімальна група брати інтерв’ю». Коли ж загадковий інтерв’юер (Коді СмітМакфі як альтер его самого Пабло Ларраіна) приходить і представляється ім’ям Мандракс, стає очевидним, що інтерв’ю – галюцинація, котра слугує інструментом спілкування героїні із глядачем, вірніше інструментом сповіді героїні перед глядачами… Власне, галюцинація є інструментом, який перетворює Марію на Каллас (або на Ла Каллас по аналогії з оперним театром Ла Скала, на сцені якого вона колись регулярно виступала, знову і знову сходячи по сходах – адже la scala з італійської «драбина» – і підкорюючи пікову висоту високого оперного мистецтва), тобто який перетворює правду на вимисел, а реальність на мрію.

«Розкажіть про своє життя поза сценою. – Поза сценою немає життя», – сама собі відповідає героїня, котра застрягла в минулому не лише локально, тут і зараз, коли перекреслила сьогодення гонитвою за вчорашнім голосом і за привидами себе колишньої, а і глобально, себто від самого початку, коли неживі оперні персонажі та неживі оперні пристрасті замінили живих людей і живу буденність, коли оперний блиск назавжди підмінив реальну тьмяність. Зрештою Марія Каллас загубила в собі звичайну людину і сама перетворилась на оперу, на громіздку споруду, по стінах якої пішли тріщини, а двері на вулицю зачинилися без ключа.

«Цими фортепіанними вкидами ти кидаєш мені хлібні крихти, наче дрозду. А сцена – це годівниця», – говорить Каллас акомпаніатору. Крізь величезні окуляри (які здаються круглої форми, але насправді є багатогранником, символізуючи багато граней жінки, жіночої психіки, жіночої сутності…) дивиться зранений худий горобець, кволий і незахищений, майже прозорий і неіснуючий, наче і його крихітне тільце, і його ледь відчутна миготлива душа протікають крізь пальці… Кришталева, проте надзвичайно тепла крихкість Джолі унеможливлює, обеззброює, знешкоджує будь-яку критичну жорстокість, будь-яку думку про скепсис і цинічний аналіз. Її «пісня людини» (як «пісня дрозда» чи «пісня солов’я», чи «пісня кита»…) звучить не бездоганно, як на студійних записах, а з чесними хрипами і запинками, із тяжкими видихами аж до останнього вдиху… А далі скавучанням її осиротілих пуделів звучить «пісня собаки».

Анастасія Лях

Марія (Maria)

2024 рік, США/ Італія/ Німеччина

Продюсери: Йонас Дорнбах, Янін Яковскі, Марен Аде, Пабло Ларраін, Стівен Найт

Режисер: Пабло Ларраін

Сценарій: Стівен Найт

У ролях: Анджеліна Джолі, Коді СмітМакфі, Альба Рорвакер, П’єрфранческо Фавіно, Халук Більгінер, Валерія Голіно

Оператор: Едвард Лакмен

Тривалість: 123 хвилини/ 02:03

Зачекайте, будь ласка...

Коментарі