Это картина мира тех, кто вашей давно противится, как секта,
Ведь у всего не единый архитектор.
Oxxxymiron, «Переплетено»
18 років тому завершилася трилогія «Матриця», яка на рівні з «Володарем перснів» змінила кінематограф ХХІ століття. Перша «Матриця» 1999 року здобула культовий статус, адже була проривною у всіх сенсах.
По-перше, вона продемонструвала небачені спецефекти, бої та перестрілки у slow motion відтоді стали незамінним атрибутом будь-якого крутого екшну. По-друге, сюжет став для міленіалів своїм «Прекрасним новим світом» Гакслі. Історія про те, що всі ми раби ілюзорної буденності, а свобода вибору існує лише в нашій уяві, настільки запала глядачам, що фанати буквально розкладали сюжет на молекули, вигадуючи все нові трактування. По-третє, перша «Матриця» зробила суперзіркою Кіану Рівза у ролі Томаса Андерсона, або ж Нео.
Франшиза «Матриці» ціле десятиліття «годувала» Warner Bros., були й анімаційна антологія, і декілька відеоігор, включаючи масову онлайнову гру, закриту в кінці двохтисячних. Нині студія переживає не найкращі часи, пандемія підкосила прокат, перенос прем’єр на НВО Мах ситуацію не врятував. Тому не дивно, що студійні боси згадали про інші перспективні франшизи у своєму портфелі, окрім DC, і випустили стрічку «Матриця: Воскресіння» (The Matrix Resurrections).
Зрозуміло, що подібні проєкти розробляються роками. Та для успіху було вкрай необхідно залучити ключових людей: братів, а нині сестер Вачовскі, Кіану Рівза та Керрі-Енн Мосс. От тільки більшість з них зв’язуватися з воскресінням франшизи не хотіли, адже й дурню зрозуміло, що досягти рівня оригіналу практично неможливо.
Кіану вже раз обпікся, коли взявся зніматися у серіалі Роланда Еммеріха років п’ять тому. Ідея серіалу була дуже схожою на «Матрицю», хоча автори й не мали прав на франшизу, тому назвали проєкт «Новий Анджелес». Сюжет передбачав, що люди могли створювати віртуальні світи під себе й жити в них. Та чим далі розроблявся серіал, тим більше це все походило на невдалу спробу переповісти «Матрицю», тож Рівз відмовився.
Ліллі Вачовскі взагалі втомилась від кіно й більше не знімає. Останнім її проєктом був серіал Work in Progress для Showtime. А разом сестри востаннє працювали більше п’яти років тому над серіалом «8 відчуття» для Netflix, класним, але не прийнятим публікою. Звідти, до речі, у «Матриця: Воскресіння» перекочували одразу декілька акторів.
Та Warner Bros. все ж таки вдалося вмовити Лану Вачовскі написати й поставити продовження стрічки без сестри. Красива легенда звучить так: після втрати одразу кількох родичів поспіль, Лана зрозуміла, що Нео – чи не єдина близька людина, яка у неї залишилась. Ну а Кіану Рівз сьогодні, видно, уже не такий принциповий, інакше як пояснити його готовність четвертий раз грати кілера Бабу Ягу у банальній франшизі «Джон Вік».
Щоб не спойлерити сюжет нового фільму, бо це єдине, що може зацікавити фанатів серії, скажу, що сценаристами виступили Лана Вачовскі та її давні помічники Александар Хемон і Девід Мітчелл, з якими вона писала «8 відчуття», а з Мітчеллом ще раніше працювала над «Хмарним атласом».
Якщо пам’ятаєте, в кінці трилогії Нео злився з машиною, а його код використали для оновлення Матриці, щоб між машинами та людьми нарешті запанував мир. «Матриця: Воскресіння» продовжує цю історію, показуючи Нео, котрий живе у Матриці в якості творця всесвітньо відомої гри – «Матриця». Тобто він не просто здійснив мрію Сайфера з оригінального фільму – повернутися в ілюзію й жерти смачні стейки – а ще й всі його пригоди стали основою гри про те, що реальність навколо є симуляцією.
Такі рекурсії автори дуже вдало використовують на початку фільму, чим добре підігрівають публіку. Але далі нас занурюють у постійне самоцитування, то відтворюючи культові моменти першої частини, то прямо вставляючи старий відеоряд у вигляді флешбеків. І ось уже Томас Андерсон створює тестовий аддон для своєї гри, який перетворюється на чергову «кролячу нору». Чесно, це навіює не ностальгію, а сум.
Автори явно намагалися зробити цільну історію. Вони відповідають на деякі питання оригіналу, підтверджуючи найбільш популярні теорії фанатів, які весь цей час були лише здогадками, а також продовжують основні сюжетні ходи. Якщо кохання в оригінальній трилогії використовувалося в якості ідеального бінарного вибору, результат якого найлегше спрогнозувати, то тут це почуття стає найбільшим джерелом енергії. Проте лише нерозділене кохання, саме те, що виводить людину зі стану спокою, часто слугує натхненню та провокує найбільш неймовірні вчинки.
Водночас, запитань «Матриця: Воскресіння» породжує ще більше. Сценарій першого фільму розробляли п’ять років, і матеріалу там вистачило на три стрічки. Не даремно друга частина завершується кліфхенгером і написом to be concluded, а не to be continued. Ніхто тоді не планував продовження, і вплітати нові смисли у старий наратив непросто.
А що ж робити тим, хто вже не пам’ятає сюжету трилогії, або й узагалі її не бачив? Боюсь, що їм цей атракціон здасться занадто крихким і шитим білими нитками. Звичайно, це лише перша частина перезапуску франшизи, і автори матимуть шанс розставити всі крапки над і. Так само, як випущене технологічне демо ігрового рушія Unreal 5 з сюжетом із «Матриці» – це лише тизер майбутніх проєктів, на яких Warner Bros. збирається заробити. От тільки для цього потрібен успіх «Матриці: Воскресіння», яка не може похвалитися ні проривними спецефектами, ні екшном, як це було з оригінальним фільмом. Автори просто трохи докрутили усі трюки з фільмів двадцятирічної давнини, але сьогодні уповільненою зйомкою чи біганням по стінах вже нікого не здивуєш.
Найбільш гіркий момент – це бійки Нео з агентом Смітом. Так, Сміт знову тут, не питайте, як і чому, на думку сценаристів, нам про це ще рано знати. Його виконує молодий красень Джонатан Ґроф («Мисливці за розумом»), грає переконливо, в оригіналі навіть повторює інтонації колись майстерно створені Г’юґо Вівінгом. Але у сценах двобоїв видно, як 36-річний Ґроф явно перевершує у фізичній підготовці 57-річного Кіану. Треба було більше задіювати дублерів, або графіку, щоб з екрану не сипався пісок. Коли ж Нео втомлюється, автори просто вчать його знаку Аард зі свіжого сезону «Відьмака» на Netflix. І далі Нео тупо розкидує всіх своїми телекінетичними вибухами. Спостерігати за цим без іронічної усмішки неможливо.
«Матриця: Воскресіння» вийшла не провальним, але й далеко неідеальним продовженням франшизи. Автори не захотіли робити перезавантаження і наважились дописувати дуже складну історію, в результаті ризикуючи не задовольнити фанатів серії і лишити в сум’ятті тих, хто оригінальну трилогію не бачив.
«Матриця: Воскресіння» точно має стиль, хоч це вже й не нуар попередніх частин, і вдягаються тут не в латекс. Особливо порадував новий Морфей, схожий на героя «Статевого виховання» Еріка. Навіть агент Сміт тут міняє костюми й світить голими литками, а Архітектор носить кольорові шкарпетки і яскраві окуляри. Герої вийшли цілком харизматичними, їм явно є куди рости, на відміну від Нео з Трініті, що виглядають тепер якось просто й по-домашньому, немов старі знайомі, яких ти радий бачити раз на рік на свята.
Для фанатів зробили купу відсилок до минулих частин та деталей в кадрі, котрі вже почали виловлювати й трактувати. Центральна ідея відмінностей людей та машин продовжує доводити, що, так званий, вільний вибір не робить нас вищими. Просто машини спираються на логіку, а ми – частіше на почуття й підсвідомість, бо навіть не усвідомлюємо, чому робимо саме такий вибір.
На диво, «Матриця: Воскресіння» з хронометражем у дві з половиною години пролітає непомітно. Проте картина виглядає радше набором сцен без цільного сюжету, безліч недомовок та нелогічностей збиває з пантелику, а екшн не несе нічого нового, особливо, коли в гру вступає Нео. Залишається сподіватися, що сила бренду спрацює і глядач піде хоча б заради слова «Матриця» під час різдвяних свят, а автори наберуть втрачену форму й видадуть щось дійсно цікаве у наступних частинах франшизи.
Дмитро Сидоренко
Читайте також:
Найкращі фантастичні фільми 21 століття (на даний момент)
Приєднуйтесь до наших сторінок у соцмережах:
- facebook — facebook.com/goodkino
- YouTube — youtube.com/c/kinowar
- Instagram — instagram.com/kinowar.com.ua
- twitter — twitter.com/kinowar_com
- Telegram — t.me/kinowarcom