Цей кримінально-музичний байопік від титулованого німецького режисера Фатіха Акіна («Головою об стіну», «На межі», «Золота рукавичка»), присвячений непересічній історії успіху гангста-репера Гівара Хаджабі (сценічний псевдонім Xatar), – не зовсім типова біографія. Радше напівжиттєпис-напівлегенда чи -напівміф. До того ж пройнята несподіваним для такого суворого постера і нетиповим для творчості Акіна позитивом.
Як і згадані «Головою об стіну» та «На межі», нова робота німецького постановника, котрий має турецьке походження, розповідає про життя східних іммігрантів у Німеччині. Її оригінальна назва «Rheingold» дослівно перекладається як «Золото Рейну» (алюзія на однойменну оперу Вагнера). Бо основні події розгортаються у німецькому місті Бонн, розташованому на річці Рейн (який до падіння Берлінської стіни був столицею Західної Німеччини). А основна кульмінація – це пограбування фургона, нашпигованого золотими зубними коронками. І під саму завісу річка і золото опиняються в одному кадрі.
«Мій перший спогад – в’язниця», – двічі за фільм, на початку і наприкінці, наголошує головний герой. І здається, оповідь людини, в котрої перший спогад про дитинство є спогадом про тюрму, точно має бути чорнухою. І так само на очікування й думки про чорнуху наштовхує низка вступних сцен, де протагоніст, потрапивши за ґрати, сидить у душній смердючій камері з десятками інших ув’язнених, у якій немає туалету і всі дзюрять у пластикові пляшки; а потім терпить катування сірійських правоохоронців, що вимагають видати хованку із золотом.
І так само нічого окрім чорнухи не обіцяє флешбек про батьків і народження Хаджабі, що за походженням є іранським курдом, тож у флешбеці його батьки (відомий композитор-диригент і членкиня оркестру) разом з іншими курдами зазнають політичних переслідувань і гонінь (курди – вкрай нещасливий етнос, багатомільйонна нація без власної держави, що мешкає на територіях Туреччини, Сирії, Ірану й Іраку, але в жодній з цих країн не має спокою і миру…, тож сам лише факт народження головного героя курдом – це перспектива чорнухи).
Смотрите легально на MEGOGO
А ще це могла б бути доволі дратівна мотивуюча драма про шлях крізь терни до зірок, про наполегливу путь до мети, про цілеспрямованого й упертого арештанта, який навіть в умовах неволі не полишає тяжіння до музики і, проносячи в дупі флешку чи навіть диктофон, чи здійснюючи якийсь інший екстремальний подвиг «задля прекрасного», записує і видає у застінку свій перший альбом, що розлітається як гарячі пиріжки.
Натомість (замість чорнухи і стимулюючої патетики) глядач неочікувано отримує такий собі дружній, у хорошому сенсі панібратський гангста-міф, бадьору авантюрну пригоду у ритмі гіп-гопу, народну історію-мрію голодранця з вуличної шпани, біженця-іммігранта, що мав прославленого батька та інтелігентну матір і вчився грати на фортепіано, але перетворився на гопника-наркодилера із відповідним хуліганським шармом, грабіжника (але в жодному разі не вбивцю, бо це хороша історія про майже хорошого хлопця), зека і зрештою поп-зірку. І ця історія настільки протилежна чорнусі, що навіть тюрма тут виглядає як санаторій, бо сірійське ув’язнення змінюється чистесенькою і білесенькою німецькою казенкою, схожою на курорт.
Тобто можна сказати, що «Небезпечний» – це німецько-арабський варіант ранньої творчості Гая Річі, лишень без стоп-кадрів і викрутасів паралельного монтажу. І неабиякої дози чарівності додає актор Еміліо Сакрая (знаний за серіалом «Племена Європи», проте майже невпізнаний з бритою макітрою, борідкою і роздутими жовнами), який виглядає більш симпатично і набагато менш небезпечно, аніж справжній Xatar.
Анастасія Лях
Небезпечний (Rheingold)
2022 рік, Німеччина/ Італія/ Нідерланди
Продюсери: Фатіх Акін, Вінанд Чоколаад, Ерік Глійніс, Інгрід Хольцапфель, Ремі Мюлдер, Леонтіне Петі, Нурхан Шекерджі-Порст, Мілан Веффінг, Фламініо Задар, Рене ван Гілс
Режисер: Фатіх Акін
Сценарій: Фатіх Акін
У ролях: Еміліо Сакрая, Карім Гюнес, Арман Кашані, Мона Пірзад, Деніс Москітто, Согол Фагані, Кардо Раззазі
Оператор: Райнер Клаусманн
Композитор: Ральф Кемпер
Тривалість: 138 хвилин/ 02:18