Сиквел одного з найбільш новаторських мультфільмів анімаційної студії Pixar. «Думками навиворіт» був вельми сміливим та нетиповим проєктом. Його головними героями стали персоніфіковані емоції у «голові» 11-річної дівчинки Райлі — Радість, Печаль, Злість, Страх та Відраза. Дотепер приголомшує, що Pixar вдалось зняти мультфільм присвячений психічним процесам, та ще й зробити це так захопливо та зрозуміло, щоб прикувати до екранів дітей і дорослих зі всього світу.
Піт Доктер, режисер та сценарист першої частини «Думок», а також стрічок «Вперед і Вгору», «Корпорація монстрів» та «Душа», зараз займає у студії Pixar посаду креативного директора. Тож режисерське крісло продовження зайняв Келсі Манн, давнішній працівник студії, для якого мультфільм є першою повнометражною роботою.
Понад рік минув з моменту завершення першої частини. Райлі звикла до життя у Сан-Франциско: знайшла нових подруг в обличчі Брі та Грейс, продовжує грати в хокей, має гарні відмітки у школі. Емоції дівчини гармонійно співпрацюють задля її щастя. Внутрішнє життя Райлі стало складнішим, адже в ньому існує частина свідомості під назвою «Я», в якій зберігаються спогади, які формують її особистість та переконання.
Здавалося б, що могло піти не так, аж тут наступає пубертат. Ніби змін в організмі дівчині було замало, наближаються чергові зміни у житті. Райлі та її подруги їдуть до тренувального табору, після якого їх можуть взяти у хокейну команду «Полум’яні орлиці». Однак виявляється, що Брі та Грейс переходять в іншу школу, тож на місце у команді претендує лише Райлі. Паралельно до внутрішнього світу дівчини приходять нові емоції на чолі з Тривожністю. Всі «класичні» емоції вони визнають не потрібними Райлі на даному етапі життя, тож беруть кермо влади у свої руки.
Сюжет «Думками навиворіт 2» обережно йде по прокладеному першою картиною шляху. Спочатку у Райлі все чудово, потім трапляються якісь зміни, що призводять до стресової ситуації, стрес своєю чергою призводить до вчинення помилкових дій та рішень, а у фіналі героїня дорослішає, та приймає нову себе. Хронометраж так само приблизно порівну поділений між внутрішніми процесами у Райлі в голові, та зовнішніми подіями за її межами. Як заведено у сиквелах та що чудово корелює з підлітковим віком героїні, всього стало більше — динаміки, емоцій, психічних проблем, необережних слів та невдалих вчинків.
Самоповторення виглядає органічно та виправдано, проте не хотілося б, щоб Pixar перетворювала такий оригінальний мультфільм у франшизу на кшталт «Історії іграшок», яка з разу в раз розповідає одну й ту саму історію з косметичними змінами.
Головною прикрасою сиквелу стали нові персонажі, а саме нові емоції. В особливості Тривожність, яку в оригіналі озвучує Мая Гоук («Дивні Дива», «Астероїд-Сіті»). Завдяки кумедному дизайну сама її поява викликає посмішку. А методи її «роботи» здатні викликати у глядача не дев’ять, а весь можливий спектр емоцій. Інші емоції, а це Заздрість, Нудьга (яка чомусь француженка!?) та Конфуз також яскраві, вони додають свіжості новій частині. Дещо притягнуто за вуха, що ці нові емоції з’явились саме у пубертатному віці, бо вони притаманні людям з дитинства. Цю умовність можна пробачити, адже ця компанія дуже пасує Тривожності, яка своєю чергою є уособленням підліткового віку.
Студія Pixar знана завдяки вмінню особисті історії та індивідуальні переживання перетворити на сеанс психотерапії для мільйонів. Ось і цього разу підліткові переживання Райлі здатні викликати реакцію «у мене теж так було». Мова не тільки про безпричинну дратівливість, егоїстичну поведінку та ніякові ситуації. У «Думках» показано, як страх самотності призводить до вчинків, які ображають людей, яким ти не байдужий. Страх поразки призводить до вигорання та ганебних вчинків. А страх не відповідати власним високим стандартам призводить до придушення емоцій та самообману. Все це разом призводить до панічних атак, здатних зруйнувати життя і здоров’я. Дивовижно, як просто і невимушено у мультфільмі показані складні психічні та розумові процеси. У розважальній формі підштовхувати до самопізнання, формувати певні цінності, щиро ділитись біллю. В цьому Pixar були та залишаються неперевершеними.
Візуальні пошуки були притаманних кільком останнім роботам студії («Лука», «Базз Рятівник», «Я – Панда», «Стихії»), і їх відлуння також присутнє у «Думками навиворіт 2». Стало значно більше комедійних візуальних ґеґів. Наприклад, є цілий персонаж, та пов’язаний з ним жарт, намальований у 2Д (або дуже переконливо намальований на комп’ютері так, щоб зімітувати ручну анімацію). Однак в цілому у сиквелі небагато помітних формальних відмінностей від першого мультфільму. Напрошується висновок, що студія вирішила проявляти творчу свободу при створенні оригінальних проєктів, а сиквели створювати у більш звичному стилі.
Перед нами черговий веселий та зворушливий мультфільм від Pixar, в компанії з яким можна не тільки гарно провести час, а і зайнятись самопізнанням.
Сиквел не соромлячись повторює сюжетну формулу першої частини, додаючи до неї кілька нових компонентів. З одного боку, фанати оригінальної стрічки будуть задоволені. З іншого, студія прославилась інноваційними творчими рішеннями та нетиповими ідеями, тому від них завжди хочеться побачити щось більше, ніж просто хороший мультфільм.
Проте, майже всі історії дорослішання у кіно та літературі будуються за однією схемою. В цьому жанрі важливо передати чужий досвід так, щоб він відгукнувся у серцях та думках людей навіть з іншого середовища чи епохи. «Думками навиворіт 2» здатен на це, і в цьому його цінність.
Артем Поблажкін
Читайте також:
Найкращі мультфільми всіх часів
Підтримайте Україну:
- фонд Повернись Живим (допомога армії) — savelife.in.ua
- фонд Сергія Притули (допомога армії) — prytulafoundation.org
- Таблеточки (допомога дітям) — tabletochki.org
- дитяча лікарня Охматдит (допомога дітям) — bit.ly/help-ohmatdyt
Приєднуйтесь до наших сторінок у соцмережах:
- facebook — facebook.com/goodkino
- YouTube — youtube.com/c/kinowar
- Instagram — instagram.com/kinowar.com.ua
- twitter — twitter.com/kinowar_com
- Telegram — t.me/kinowarcom