Мій батько якось сказав мені: “Завжди ріж зі співчуттям”.
Він був довбаним ідіотом, але це непогана порада.
Доктор Ґодвін Бакстер
В український прокат нарешті дістався фільм, який здійняв фурор у минулому році – нова стрічка Йорґоса Лантімоса «Бідолашні створіння» (Poor Things). Картина вже здобула купу нагород різноманітних асоціацій в кіноіндустрії. Прем’єра відбулась на Венеційському фестивалі, де стрічка отримала головний приз – Золотого лева, далі виборола Золотий глобус як краща комедія і за головну жіночу роль у комедії, номінувалася на BAFTA в 11 категоріях і точно буде головним конкурентом «Оппенгеймера» на цьогорічному Оскарі.
Грецький кіномитець Йорґос Лантімос відомий своїми неординарними роботами «Ікло», «Лобстер», «Вбивство священного оленя». Та цього разу, критики визнають, він зняв найкращий свій фільм. Не в останню чергу тому, що режисер знову працював з Тоні Макнамарою. Цей австралійський драматург знаменитий своїми чорними комедіями про знать – фільмом «Фаворитка», знятим все тим же Лантімосом, та серіалом «Велика». «Бідолашні створіння» сповнені їдкої гостросоціальної сатири Макнамари, який не боїться писати ані про секс, ані про смерть немовлят, ані про розтин людей, ані про вбивства та насильство, моральне і фізичне. А Лантімос не боїться все це знімати, досліджуючи людину та людство у притаманній йому напівказковій манері.
В основі сюжету – роман Аласдера Ґрея «Бідні-нещасні» (Poor Things: Episodes from the Early Life of Archibald McCandless M.D., Scottish Public Health Officer), опублікований в 1992 році. Лантімос вперше говорив з Ґреєм щодо екранізації книги у 2009 році, але письменник помер у 2019-му, так і не дочекавшись прем’єри.
Події фільму відбуваються в альтернативному Лондоні, що поєднав ар-нуво початку минулого століття та вікторіанський стімпанк. Лантімос бажав відтворити дух старого Голлівуду, тому побудував велетенські розписані декорації на студії в Будапешті та знімав сцени одразу зі звуком. Відеоряд вийшов настільки казковим, що може посперечатися з нещодавнім хітом «Вонка».
«Бідолашні створіння» починаються зі знайомства з доктором Ґодвіном Бакстером (Віллем Дефо), прототипом якого послужив, очевидно, Франкенштейн. Ґодвін вважається світочем науки і викладає анатомію у місцевому університеті. А у вільний час він займається майструванням монстрів, пришиваючи голову бульдога до курки, чи суміщаючи гуску й козеня. Вінцем же його створіння стає Белла Бакстер – дівчина, яку він оживляє, перед цим пересадивши їй мозок немовля.
Беллу зіграла Емма Стоун, яка вже знімалася у Лантімоса у «Фаворитці». Вона ж виступила і продюсеркою фільму. І не прогадала, бо ця роль стала наразі бенефісом її кар’єри, настільки глядачам та критикам сподобалось те, як Емма втілила метаморфози, що відбуваються з Беллою. По суті героїня дорослішає на очах у глядачів, стаючи з безпорадного немовляти спочатку люблячою донечкою, потім підлітком-бунтарем, юною студенткою і врешті дорослою жінкою. І все це у прекрасному молодому тілі акторки, яка половину фільму проводить напівоголеною, а чверть сцен – у ліжку з чоловіками. Стрічка отримала рейтинг 18+ не лише через чорний гумор та розтини трупів, а й за живописні й різноманітні сцени злягання, у тому числі на очах у дітей.
Поряд з оскароносною Еммою Стоун сяють два прекрасні оскарівські номінанти. Віллем Дефо у ролі творця-батька, котрий сам будучи покаліченим батьком-науковцем в дитинстві тепер мусить виховувати створену ним доньку і одночасно слідкувати за нею, як за експериментом. Атеїстичний розум холоднокровного лікаря, що сповідує научний підхід, все ж не втримується від притаманної людині любові до потомства.
Марк Руффало зіграв нечистого на руку адвоката, що стає першим чоловіком Белли і відкриває перед нею двері у доросле життя. Подорож Європою разом з ним перетворює наївну ідеалістку на зранену несправедливістю життя реалістку, яка, утім, з юнацьким завзяттям не полишає віри у те, що світ можна змінити на краще. Рамі Юссеф та Крістофер Аббот, колишній та майбутній женихи Белли, доводять її до діогенівського цинізму та усвідомлення, що світ зміниш навряд, а от своє оточення – напевне.
Фільм «Бідолашні створіння» вийшов гомерично смішною чорною комедією з відмінним сценарієм, гострими діалогами, першокласним акторським виконанням та казковим відеорядом. Це справді дорослий фільм для дорослих людей про дорослішання. Сценарист Тоні Макнамара і режисер Йорґос Лантімос знову, як у «Фаворитці», розповідають історію жінки. Проте не зводять усе до емансипації чи свободи вибору, а розгортають справжнє полотно життєвих випробувань героїні, проходячи через які вона змінює своє ставлення до світу, до людей, до себе та своїх бажань. Очікувано, сюжет не зводиться до колись панівної думки, що треба просто знайти свою другу половинку (перед цим обов’язково обравши декількох негідників), натомість Белла відшукує той компроміс між бажаним та можливим, який дозволяє їй віднайти внутрішню рівновагу, а вже потім сформувати відповідне оточення.
Дмитро Сидоренко
Читайте також:
Підтримайте Україну:
- фонд Повернись Живим (допомога армії) — savelife.in.ua
- фонд Сергія Притули (допомога армії) — prytulafoundation.org
- Таблеточки (допомога дітям) — tabletochki.org
- дитяча лікарня Охматдит (допомога дітям) — bit.ly/help-ohmatdyt
Приєднуйтесь до наших сторінок у соцмережах:
- facebook — facebook.com/goodkino
- YouTube — youtube.com/c/kinowar
- Instagram — instagram.com/kinowar.com.ua
- twitter — twitter.com/kinowar_com
- Telegram — t.me/kinowarcom